Nasihat Imam As-Syibli Tentang Hadis

 Nasihat Imam As-Syibli Tentang Hadis

Hadis menangis saat salat (Ilust/Hidayatuna)

HIDAYATUNA.COM – Dalfu bin Jahdar Asy Syibli atau Imam As-Syibli memberikan nasihat penting. Nasihat yang bersumber dari ajaran Nabi Saw yang bahkan dijelaskan menjadi salah satu inti dari seluruh hadis.

As-Syibli berkata:

“Aku telah membaca empat ribu buah hadis. Kemudian aku pilih daripada bilangan itu sebuah hadis yang benar-benar aku amalkan dan aku tinggalkan yang lain daripadanya. Sebab aku telah memperhatikan hadis yang aku pilih ini dan aku telah mendapati di dalamnya ada keselamatanku, kesejahteraanku dan telah terkandung di dalamnya segala ilmu Awwalin (ilmu orang-orang yang dahulu) dan ilmu Akhirin (ilmu orang-orang yang kemudian).”

Menurutnya, seseorang sudah cukup dalam hidupnya jika bisa mengamalkan hadis ini. Hadis tersebut adalah sebagai berikut:

اعمل لدنياك بقدر مقامك فيها واعمل لاخرتك بقدر بقائك فيها واعمل لله بقدر حاجتك اليه واعمل للنار بقدر صبرك عليها

Artinya: “Bekerjalah untuk duniamu sekadar mana engkau akan tinggal di dalamnya. Dan beramallah untuk akhiratmu sekadar mana engkau akan berada di sana. Dan beramallah karena Allah ta’ala, sekadar mana engkau berhajat kepada-Nya. Dan buatlah amalan yang akan memasukkan engkau ke dalam api neraka, sekadar mana engkau sabar menahan siksaannya.”

Hadis ini adalah ilmu yang sudah menukupi untuk menjalani kehidupan dan menjadi nasihat terbaik seorang hamba Allah SWT. “Wahai anakku yang tercinta, apabila engkau mengetahui hadis ini maka sebenarnya engkau sudah tidak perlu lagi kepada ilmu yang banyak.

Redaksi

Terkait

Leave a Reply

Your email address will not be published.

6 + seven =